نمک هم می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود!
loading...

سلامت و سبک زندگی

سلامت و سبک زندگی

بازدید : 37 چهارشنبه 5 مهر 1396 زمان : 14:29

شاید شنیده باشید که به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود در مصرف نمک صرفه‌جویی کنند. زیرا کاهش مصرف سدیم باعث کاهش فشار خون و درنتیجه کاهش خطر بروز سکته مغزی و سکته قلبی که دو مورد از فاکتورهای خطر شایع در ابتلا به دیابت هستند می‌شود.

اما آنچه احتمالا تاکنون نشنیده‌اید این است که: زیاده‌روی در مصرف نمک می‌تواند عامل اولیه پیشرفت بیماری باشد.

در یک مطالعه در سوئد، میزان مصرف روزانه نمک در چندین هزار نفر بررسی شد و مشخص شد که افرادی که روزانه حدود ۱ و یک‌چهارم قاشق چای‌خوری برابر با ۲۸۰۰ میلی‌گرم یا بیشتر نمک مصرف می‌کنند، ۷۲ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دوم قرار دارند. با اینکه تمرکز مطالعه بر روی علت این نتیجه نبود اما نظر برخی محققان این است که نمک، نوعی مقاومت به انسولین در بدن ایجاد می‌کند که می‌تواند زمینه‌ساز ابتلا به دیابت نوع دوم شود. یا اینکه این اتفاق بیشتر در افراد چاق می‌افتد که معمولا در کنترل قند خون مشکل دارند و همین عامل ابتلا به دیابت می‌شود.

میانگین مصرف روزانه سدیم در آمریکا، حدود ۳۴۰۰ میلی‌گرم است و این درحالی است که انجمن قلب آمریکا، میزان دریافت روزانه سدیم را تا ۱۵۰۰ میلی‌گرم محدود می‌کند.

اما چگونه می‌توانیم میزان دریافت سدیم را کم کنیم تا از ابتلا به دیابت و بیماری‌هایی مانند فشار خون در امان بمانیم. با چند راهکار ساده، میزان دریافت سدیم را کاهش دهید:

– غذاهای فرآوری شده را کم کنید. مقصر فقط نمک‌پاش نیست، به گفته انجمن قلب آمریکا، حدود ۷۵ درصد از سدیم دریافتی مردم آمریکا از مواد غذایی فرآوری شده، از پیش آماده و رستورانی است.احتمالا شما می‌دانید که سیب‌زمینی سرخ کرده و مرغ سوخاری، غذاهایی نمکی و چرب هستند اما حتی برخی از غذاها که اینقدرها هم بد به نظر نمی‌رسند می‌توانند سرشا از سدیم باشند. برای مثال سوپ‌های ترش و تند برخی از رستوران‌های زنجیره‌ای، تا ۹۵۰۰ میلی‌گرم نمک دارند که این مقدار، ۶ برابر میزان مجاز دریافت روزانه است.

– گوشت‌های فرآوری شده را کم کنید. مصرف رست بیف، همبرگر، هات داگ، کالباس و گوشت‌های از پیش‌آماده، که همگی سرشار از سدیم هستند، نه تنها باعث بروز مشکلات قلبی عروقی می‌شوند بلکه خطر ابتلا به دیابت را نیز بالا می‌برند.

– برچسب غذایی مواد را بخوانید. معمولا ما فقط عادت به خواندن تاریخ تولید و انقضا مواد داریم در صورتی که اگر برچسب غذایی مواد را بخوانیم می‌توانیم از خرید مواد غذایی نمکی و با سدیم بالا خودداری کنیم.

– مواد غذایی کنسروی را قبل از مصرف آب بکشید. معمولا لوبیا و سبزیجات کنسروی در آب نمک غوطه‌ور هستند تا تازه بمانند. پیش از اضافه کردن آن‌ها به غذا، خوب آب بکشیدشان تا از وارد شدن نمک اضافی به وعده غذایی‌تان جلوگیری کنید.

با ادویه آشپزی کنید نه نمک. شاید باورتان نشود که غذایتان چقدر می‌تواند بدون نمک و در عوض با ادویه‌های مختلف خوشمزه باشد. سبزیجات با فلفل سیاه، روغن زیتون و پودر سیر معرکه می‌شوند. گوشت مرغ و ماهی همراه با پودر پاپریکا، پودر سیر، پودر پیاز، پودر خردل و زیره طعمی عالی پیدا می‌کنند.

نمک هم می‌تواند باعث ابتلا به دیابت شود!

برچسب ها سلامت ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 9

درباره ما
سلامت و سبک زندگی
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    چت باکس




    captcha


    آمار سایت
  • کل مطالب : 96
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 100
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 101
  • بازدید ماه : 212
  • بازدید سال : 616
  • بازدید کلی : 890
  • آخرین نظرات
    کدهای اختصاصی